Balanstapp

Fick in en gammal Omega med kaliber 17 för reparation.
Den har ingen stötsäkring för balansen. Bägge balanstapparna var böjda.
Jag beslöt mig för att försöka rikta dessa istället för att byta balansaxeln.
20141007-iPhone-0087
Så här såg tapparna ut innan riktning.

20141009-iPhone-0018

Tog fram mitt verktyg för att rikta tapparna.
Brukar använda verktyget så här:
Mät upp tappen som skall riktas.
Leta upp ett lämpligt hål, tappen får inte fastna i hålet, det ska gå att snurra fritt på hjulet/balansen. För att inte skada tappen ytterligare när du skall flytta mellan olika hål, lyft verktyget lite från bänken och slå till lite lätt med en korntång på kanten så hoppar balansen ur.
Nu kommer det svåra, att rikta tappen!
Snurra balansen med en liten borste tills du finner felet. Jag brukar ställa balansen så som i bilden nedan.
Sedan trycker jag med en korntång på den del av balansen som sticker upp högst.
Det är två parametrar nu som du måste ta hänsyn till:
1) du har alltid ett glapp i hålet
2) tappen fjädrar
Du kan alltid trycka så mycket, att du upplever att balansen är plan, sedan måste du gå över den gränsen något (glapp+fjädring). Detta kräver mycket träning!
Snurra och kolla, gör om, om du inte fått balansen plan. Luta verktyget något, då ser du felet tydligare.
Jag brukar aldrig använda linjalen som finns monterad på verktyget.

20141007-iPhone-0088
Väldigt böjd…

20141007-iPhone-0091
Riktad!

20141007-iPhone-0092
Nästa tapp att rikta.

20141007-iPhone-0094
Fixat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.