Fick in en gammal Omega med kaliber 17 för reparation.
Den har ingen stötsäkring för balansen. Bägge balanstapparna var böjda.
Jag beslöt mig för att försöka rikta dessa istället för att byta balansaxeln.
Så här såg tapparna ut innan riktning.
Tog fram mitt verktyg för att rikta tapparna.
Brukar använda verktyget så här:
Mät upp tappen som skall riktas.
Leta upp ett lämpligt hål, tappen får inte fastna i hålet, det ska gå att snurra fritt på hjulet/balansen. För att inte skada tappen ytterligare när du skall flytta mellan olika hål, lyft verktyget lite från bänken och slå till lite lätt med en korntång på kanten så hoppar balansen ur.
Nu kommer det svåra, att rikta tappen!
Snurra balansen med en liten borste tills du finner felet. Jag brukar ställa balansen så som i bilden nedan.
Sedan trycker jag med en korntång på den del av balansen som sticker upp högst.
Det är två parametrar nu som du måste ta hänsyn till:
1) du har alltid ett glapp i hålet
2) tappen fjädrar
Du kan alltid trycka så mycket, att du upplever att balansen är plan, sedan måste du gå över den gränsen något (glapp+fjädring). Detta kräver mycket träning!
Snurra och kolla, gör om, om du inte fått balansen plan. Luta verktyget något, då ser du felet tydligare.
Jag brukar aldrig använda linjalen som finns monterad på verktyget.