Tänkte visa hur jag löste ett problem med slitage.
Longines kaliber 340 är inte som alla andra!
Nästan allt är speciellt, så också detta exempel på hur man driver en centrumsekund.
I detta fall används en slags planetväxel bestående av tre delar, centrumsekundaxel samt två hjul i par. Det övre roterar i ett hål i det undre hjulet.
Här syns det övre hjulet. Längst ner mot hjulet är en ansats som i detta fall är mycket sliten. När allt är som det ska, ska denna ansats vara helt cylindrisk.
Här syns det undre hjulet. Svårt att se på bilden men även här finns ett stort slitage. Man kan ana en kant i hålet som inte skall vara där, hålet skall vara helt cylindriskt.
Jag funderade på hur jag skulle lösa detta. Slitaget var så stort att hjulens tänder grep tag i varann. Så här löste jag problemet:
Började med att svarva en bussning. 0,60 mm i yttermått med ett hål 0,36.
Borrar med 0,36 mm.
Bussningen klar, bara att sticka av!
Ojdå, vart tog den vägen?
Hittade den!
Svarva rent runt hålet.
Passar perfekt.Svarvade bort en liten bit av den slitna ansatsen så att jag fick en fin yta för bussningen att vila mot. Axelns diameter är 0,35 mm och den ansats som egentligen skulle varit där är ca 0,59 mm.
Borrade ur, och tog bort lite av det slitna i hålet, polerade änden av röret.
Kontrollerade bussningen noga innan, så att den verkligen skulle passa i hjulet.
Inpressning.
Lite i taget, först ner till kanten av hjulet.
Kontroll, än sticker inte hjulet ut på undersidan.
Klart! Lagom mycket inpressad bussning, tappen sticker ut lagom mycket så att lufter blir perfekta när hjulen sitter i verket.
Bussningen intryckt, motsvarande ansatsen på det övre hjulet.
Det färdiga hjulet.