Fick in ett fint gammalt Ulysse Nardin-fickur för reparation. Det såg helt nytt ut. Men när jag drog upp klockan, snurrade visarna bara runt. Ett klassiskt fel – centrumdriven lossnat. Garantitiden hade gått ut för längesedan, klockan hade fått ligga, nu blev det min tur att försöka fixa till felet. Sände en fråga till fabriken om de visste något om klockans ålder. Den är tillverkad 21/10 1943, verket är ett 22 linjers.
Det är inte alldeles enkelt att bara nita fast hjulet igen. Jag brukar svarva till driven lite för att det inte skall lossna igen. Har försökt att beskriva hur i texterna till bilderna.
För att se större bilder klicka på bilden!
- Fantastiskt fint verk.
- Balanspartiet.
- Balansparti.
- Balanspartiet. Spiral med breguetkurva, kurvnummer 60. Patentruckning med en vridbar skiva.
- Innan rengöring. Motstenen för gånghjulet.
- Centrumhjulet underst till höger, drvhjulet för centrumsekunden till vänster, sekunddriven kan skymtas ovanför centrumhjulet.
- Gravyr på fjäderbryggan.
- Patentruckning, finjustering av ruckningen.
- Motsten på gånghjulet. Fint polerad.
- Balanspartiet.
- Balanspartiet.
- Vackert polerad hake, välvda hakstenar.
- Vackert polerad hake, välvda hakstenar.
- Stoppverket för fjädern.
- Centrumhjulet.
- Centrumhjul med dolt fel. Vackra poleringar och instick.
- Dåligt nitat hjul.
- Dåligt nitat hjul.
- Dåligt nitat hjul.
- Innan svarvning. Kontrollera noga så att driven går ”runt”. Om den inte går runt bra, använd konor eller spetsar och medbringare.
- Driven svarvad och klar. Försökt att svarva om stället där niten skall vara så att det skall gå att nita igen. Svarvat ner driven ca 0,1 mm så att det bildas en ny yta. Hjulet kommer ca 0,1 mm längre ner, ytan för niten blir 0,1 mm längre. Gjort ett ”instick” i driven så att den blir lite ”taggig” i ytterdelen. Taggarna skall hugga tag i den mjukare mässingen i hjulet.
- Driven svarvad och klar. Försökt att svarva om stället där niten skall vara så att det skall gå att nita igen. Svarvat ner driven ca 0,1 mm så att det bildas en ny yta. Hjulet kommer ca 0,1 mm längre ner, ytan för niten blir 0,1 mm längre. Gjort ett ”instick” i driven så att den blir lite ”taggig” i ytterdelen. Taggarna skall hugga tag i den mjukare mässingen i hjulet.
- Driven omsvarvad och klar.
- Tar först en plan stans som är större än niten och trycker ner hjulet mot driven. Slår ner den sista biten så att mitt instick gör små märken i hjulet så att det sitter med maximal styrka.
- Först böjer jag ut niten med en kullrig stans, sist nitar jag med en plan stans.
- Hjulet pådrivet på driven. Notera att små mässingsspån skurits ur hjulet när driven pressades på plats.
- Nitningen klar.
- Nitningen klar.
- Kontroll av nitning. Sitter hjulet fast?
- Innnerdelen av fjäderfästet. Denna typ av fjäderfäste är ovanlig. Man gör det för att minska risken för brott av fjäderfästet. Denna konstruktion flexar och minskar böjningen av nitningar etc.
- Ytteränden av fjäderfästet.
- Fjäderfästet. Mycket speciellt.
- Fjäderfästet. Mycket speciellt.
- Gånghjulet. Tappar för motstenar – trumpetformade. Se även spetsarna på gånghjulständerna – tunnade – liten friktion.
- Gånghjulet. Tappar för motstenar – trumpetformade. Efter rengöring.
- Gånghjulet. Tappar för motstenar – trumpetformade.
- Löpverket på plats.
- Bara hake och balans kvar. Notera fjädern för centrumsekunden. Lägg lite fett på ytan där sekunddriven tangerar så blir inte sekundvisaren ”nervös”.
- Balanskloven rengjord. Perfekta poleringar! Ingen klantig ”urmakare” som repat eller förstört. (Det finns verktyg som är gjorda för att inte skada eller repa – använd dem! Mässing, trä, plast etc.)
- Balanskloven rengjord. Perfekta poleringar! Ingen klantig ”urmakare” som repat eller förstört.
- Balanskloven rengjord. Perfekta poleringar! Ingen klantig ”urmakare” som repat eller förstört.
- Balanskloven rengjord. Perfekta poleringar! Ingen klantig ”urmakare” som repat eller förstört.
- Balans och spiral. Breguetkurva nr 60. Vacker kraftig spiral, snyggt blånerad. Kompensationsbalansen delad på ett lite ovanligt sätt, delningen brukar vara precis vid balansskänkeln. Normalt brukar man också ha flest antal skruvar – mest tyngd – nära delningen. Detta för att få maximal effekt på kompensationen.
- Balansens undersida, liverrullen.
- Verket fungerar igen!
- Verket fungerar igen!
- Verket fungerar igen!
- Verket fungerar igen!
- Verket från tavelsidan.
- Klockan klar!
- Klockan klar!
- Bakboetten.
- Nummer på verket.
- Nummer i bakboetten.
- Serienumret på urtavlan.