Fick en Patek Philippe för renovering. Kontrollerade noga innan jag accepterade att laga klockan att inget var skadat. Kunden ville inte skicka klockan till fabriken för renovering. Inga större problem med renoveringen.
- En klassiker. Patek Philippes ”Golden Ellipse”
- Vad har hänt med urtavlan? Ser ut som guldmasken varit framme…
- Med tanke på hur tavlan såg ut var jag orolig för att något skulle vara skadat under tavlan. Men – det enda felet jag såg var foliebrickan på timhjulet.
- Guldvisare. På fabriken svarvas rören på visarna på utsidan, samt längden justeras för att det skall bli korrekt luft på visarna u t a n foliebricka. Ytterdiametern på minutvisaren är något mindre än timhjulets diameter. Ansatsen för minutvisaren på minutröret slutar någon tiondel över timhjulet. Om luften skall bli korrekt skall därför alltid minutvisaren tryckas ner tills den tar stopp.
- Kaliber 23-300 PM.
- Gravyr på verket.
- Så här skall vikterna vridas på Gyromaxbalansen när klockan ruckas.
- Balanspartiet.
- Genevesigillet.
- Gravyr.
- Tavelsidan.
- Uppdraget.
- Haken.
- Balansen.
- Spiralen behöver justeras. Kurvan är inte plan.
- Yttervarvet på spiralen behöver riktas.
- Spiralen justerad.
- Breguetkurvans knän är annorlunda mot hur det vanligen brukar se ut. Normalt brukar det vara några grader mellan knäna – skarpt böjda – vinkeln ungefär som en hockeyklubba. Men Patek har 90 grader mellan knäna som är mjukt böjda. De är dessutom böjda i sidled och inte i höjdled som brukligt. Materialpåkänningen blir liten samt, du har möjlighet att enkelt justera kurvans höjd och planhet.
- Höjden på breguetkurvan korrigerad.
- Lägg märke till spiralrullen – Greiner collet”. Går ej att lyfta av.
- Spiralstolpen är rund.
- Spiralstolpen löper i ett spår under brickan med två skruvar. Detta för att spiralen lätt skall centrera sig. Kontrollera spåret så att stolpen kan röra sig fritt.
- Hålet för gånghjulet.
- KIF motsten på gånghjulet.
- Oljan petas ner med en oljenedpetare.
- Kontroll av oljningen.
- Uttag för att kontrollera hakstenarna samt hornlufterna.
- Använd en nysilverklinga på skruvmejseln så undviker du sådana här märken.
- Kloven för gånghjulet. Oljning av motstenen.
- Klart för montering av urverkets alla delar.
- Löpverkshjulen.
- Löpverket och fjäderhuset på plats.
- Klovar och bryggor på plats.
- Kronhjulet-
- Snygg polering på hjulet.
- Kronhjulet på plats.
- Fjäderhusbryggan på plats.
- Uppdraget monteras.
- Tavelsidan klar.
- Haken rengjord.
- Haken ligger mellan de fasta anslagen i verkbottnen.
- Nu skall balansen centreras.
- Balansen får svänga fritt, skruvarna för stolpen dras åt.
- Skruvarna för stolpen dras åt. Kontroll av centreringen.
- Verket klart för kontroll.
- Verket klart för kontroll.
- Verket klart för kontroll.
- Verket klart för kontroll.
- Verket klart för kontroll.
- Verket klart för kontroll.
- Klockan behöver ruckas.
- Klockan behöver ruckas.
- Då tar man fram Gyromaxlådan!
- Innehåller lösa vikter till balansen, samt brickor för att ytterligare tynga ner balansen.
- Kolla vilken kaliber.
- Så här mycket skall vikten vridas – parvis.
- Håll fast balansen med den krokiga korntången och vrid med verktyget. Klart!