Fick in en gammal fin Omega Kronograf 2077-4 för kostnadsförslag. Verket hade små rostskador, samt det värsta – en avbruten fjädring. Returfjädern för kronografens av/på hade gått av. Sökte efter en ny hos mina reservdelsleverantörer utan lycka.
Då återstår att kanske ändra någon fjäder som var liknande eller tillverka en ny. Letade efter något passande bland mina delar men gick bet även där. Återstod att tillverka en ny. Har aldrig tillverkat en sådan här fjäder tidigare, hur svårt kan det vara? Hur lång tid behöver jag?
Gjorde ett överslag på att tre-fyra timmar skulle räcka. Utgick från det och gjorde klart mitt kostnadsförslag som kunden godkände. Bara att sätta igång!
Vad använder man för material för att tillverka en sådan här fjäder? Har härdbar rundstång som skulle fungera men det skulle ta extra tid att fräsa/fila ner till rätt tjocklek. Kom då på idén att använda ett bladmått. Bladen är härdade och fjädrande och kanske skulle det funka?
Testade hårdheten med mina hårdhetsfilar. Ett set om sex filar speciellt avsedda för att känna efter hur hårt ett stål är. Det verkade bra. Gick nätt och jämt att bearbeta med fil och såg. Sågade ut en passande bit ur 0,70 mm. Limmade på de bägge avbrutna delarna på ämnet med superlim. Sedan var det bara att följa formen och finsåga och fila ut den rätta formen. Borrade hålet för skruven och gjorde försänkningen. Drev ur de gamla styrstiften ur den gamla fjädern borrade nya hål i den nya fjädern och satte i de gamla styrstiften. Anpassade höjden och justerade in själva funktionsytan. Sedan långdragning med shellacksten och brytning av facetter. Gjorde inget extra med fjädern utan lät den vara i samma finish som de övriga fjädrarna och armarna.
Nu återstod bara att renovera resten av verket som visade sig vara i ganska gott skick. Ingen rost på vitala delar. Efter rengöring vanlig test och kontroll.
Här följer några bilder:
- Verket inspekteras.
- Ajdå, fjädern av…
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Följer formen och filar.
- Skruvhålet borras med hårdmetallborr.
- Hålet klart, finputsning.
- I stort sett klar.
- Styrstiften pressas ut.
- Styrstiften flyttade från gamla till nya fjädern.
- Styrstiften flyttade från gamla till nya fjädern.
- Ytan långdras med shellacksten på kork.
- Ytan långdras med shellacksten på kork.
- Kontroll, behöver en liten justering behövs.
- Fjädern på plats – allt funkar igen som det ska.
- Pelarhjulet håller koll på alla funktioner i kronografen.
- Fjäderns funktion kontrolleras.
- Kontroll av funktionen.
- Verket före renovering.
- Demonteringen kan börja.
- Kronografens sekundhjul till höger, minuträknarhjulet längst till vänster.
- Drivhjulet för kronografen i mitten.
- Pelarhjulet, nollställararmen till vänster.
- Den nya fjädern längst upp.
- Det mesta av kronografens delar borttagna.
- Sätter tillbaka de flesta skruvarna för att enkelt kunna hålla reda på rätt skruv.
- Gångparti.
- Det som döljs av tavlan.
- Den nytillverkade fjädern längst ner. Pelarhjulet sköter om alla kronografens funktioner. Minuträknarhjul längst till höger.
- Drivhjul för kronografen längst till höger. I mitten av bilden hjulet som driver kronografcentrumsekundhjul, detta hjul sköter även om kronografvisare av/på. Hjulen till vänster sköter om minuträkningen.
- Balanspartiet. Serienummer 10825765 tyder på ett tillverkningsår runt 1946.
- Omega ref 2077-4
- Urtavlan.
- Klockan klar.
- Verket klart och monterat i boetten.