Omega cal 501

Håkan hade lämnat in ett gammalt Omega herrur för renovering.
Serienumret 16345778 tyder på ett tillverkningsår runt 1958-59.
Klockan var i ett normalslitet skick, jag kunde dock ganska snart konstatera att lagren för fjäderhuset var mycket slitna. Det var så slitet att fjäderhuset tog i centrumhjulet, inte bra. Detta måste naturligtvis åtgärdas genom att göra nya lager. För att tillverka nya lagringar fick jag ta fram min planskiva till svarven. Där kan man spänna upp ett verk och svarva upp de slitna hålen. Fördelen med att spänna upp verket i svarven är att man kan få hålen absolut centrerade och lika, fjäderhuset kommer inte att hamna på snedden.
Började med att åtgärda slitage på axlar och tappar genom att polera dem i rullbänken, sedan bytte jag även lagret för centrumhjulet.
Sedan plockade jag ner verket totalt och skruvade tillbaka fjäderhusbryggan. Därefter spänner man upp verket i svarven. Centrerar med spetsen i planskivan.
Antingen letar man reda på en passande bussning, annars för man svarva bussningar i hård mässing.
Letar därefter reda på en passande tolk för att kunna mäta upp det uppsvarvade hålet. Svarvar hålet 2-3 hundradelar mindre än bussningen. Nu pressas bussningen in på sin plats. Sedan måste bussningarna svarvas av till rätt höjd, och oljeförsänkningar skall fixas till. En del trixande krävas för att allt ska bli bra.
Nu återstår bara att rengöra verket och sätta ihop!

2 tankar på “Omega cal 501

  1. Uppskattar verkligen din blogg Anders!
    Hur långt kan du tryckpolera en skadad axel innan det blir dags att byta stenlager? Är det ”god ton” att byta hjulet om det finns reservdelar då istället för att byta stenlager, om det skulle vara för stort glapp i lagret efter polering?

    Bästa hälsningar!
    Karl

    • Tack för det Karl!
      Jag brukar polera ner max ca en hundradel. Sedan får man fundera över om tappen skall bytas eller lagret. Detta beror ju naturligtvis mycket på vilken kvalitet uret har eller hur mycket arbete kunden vill att du lägger ner eller vilka andra krav kunder ställer. Är det ett modernt verk brukar jag i allmänhet byta hela hjulet men om slitaget är mindre går det snabbt att polera tappen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.