Cartier cal 81 / Frederique Piguet 820

Jag får ofta in Cartierklockor från butiker där man säger att batteriet är bytt men klockan går inte – vad är fel? I nästan alla fall har den som bytt batteriet gjort fel, tänkte visa här hur man gör rätt.

FP 8.20 heter grundverket, tillverkat av Frederique Piguet SA. Det har använts av flera märken, men kanske är Cartier det man stöter på oftast. Verket är ganska snyggt finisherat och brukar fungera fint.

Svårigheten eller det som brukar bli fel är dels själva batteriet dels batterikontakten.
Finns många risker för kortslutning!

Cartier cal 81

Cartier cal 81

När jag får in en klocka brukar jag kolla så här:
1. Ligger batteriet med minuspolen uppåt?
2. Ligger batteribleckets öra på rätt sida av elblocket?
3. Är det rätt batteri?
4. VIKTIGT – bägge skruvarna vid batteriblecket skall lossas. Glöm inte att dra åt bägge också!
5. När det nya batteriet är plats, skjuter du in batteriblecket under elkretsen FÖRSIKTIGT så att inte örat skadas/skadar de tunna ledningsbanorna på elkretsen. Se till att blecket inte tryckts in för långt i förhållande till närmaste skruven. Batteriblecket skall ligga i mitten, annars finns det risk för att blecket tar i skruvens gänga = kortslutning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.