Har haft nöjet att besöka Haldamuseet i Svängsta vid ett par tillfällen. Om du har möjlighet, missa inte ett besök i detta museum. Henning Hammarlund startade Halda fickurfabrik i Svängsta 1887, tillverkningen av fickur pågick fram till 1926. Fantastiskt att vi i Sverige haft tillverkning av fickur av mycket hög kvalité, synd att det inte bar sig. Man valde att tillverka annat såsom telur, taxametrar, skrivmaskiner för att avsluta med spinnrullar – en tillverkning som fortfarande finns kvar i Svängsta.
Henning Karlsson vår guide vid besöken arbetade själv vid fabriken, han är en av dem vi kan tacka för detta fina museum. I samband med att ABU bildades 1943 behövdes mer lokaler och det beslutades att den gamla urfabriken skulle tömmas på sina inventarier. Henning Karlsson och några vänner tömde lokalen men istället för att köra allt till tippen smörjdes alla maskiner in och fraktades till ett gammalt hus i skogen i närheten. Där gömdes allt till 1969 då huset börjat förfalla så mycket att hela denna skatt hotades. Henning kämpade för att allt skulle ställas iordning till ett museum – det blev verklighet 1977 då museet kunde öppnas i just den lokal där det hela började en gång.
Hela fabriken är intakt så i princip skulle man kunna starta tillverkningen igen! En spännande tanke…
Det finns mycket att berätta om Halda – för dig som vill veta mera rekommenderar jag boken – Halda-en svensk fickurfabrik av Sandström, Carlsson och Sjunnesson. Kanske går den att hitta på antivariat.
- Haldamuseet i Svängsta.
- Haldas Grand Old Man – Henning Karlsson.
- Fabriksinteriör.
- Remdrift så klart!
- Urtillverkning.
- Maskiner med remdrift.
- Fräsmaskin.
- Fräsmaskin för dekorationer.
- Kopierings – eller konturfräsmaskin. Här tillverkades delar till gångpartiet med hög precision.
- Revolversvarv.
- Vid detta bord satt chefen.
- Henning Karlsson visar och berättar.
Nu över till själva fickuret!
Tog emot ett Halda savonettguldfickur för reparation. Måste erkänna att jag inte tittade tillräckligt noga på verkets kondition när jag gjorde kostnadsförslaget! Känns detta igen? Fickur med dolda fel…
Kanske kan detta inlägg hjälpa någon att hitta de fel som fanns i min reparation.
I denna första del visar jag felen samt hur jag åtgärdade några av dem, andra delen kommer att handla om ett allvarligt fel och dess avhjälpande.
- Halda urtavlan.
- Halda urtavlan.
- Timvisaren lagad någon gång i tiden.
- Halda, verk R.
- Halda fickurfabrik.
- Balanspartiet.
- Tavelsidan innan rengöring.
- Centrumaxeln slås ut med en cylindrisk stans.
- Centrumaxeln med sin uppskärning. Man ser mörka partier både på axeln och vid centrumhjulet – slitage.
- Gångpartiet. Hakbrygga i stål med insvarvad motstensbricka. Motsten och hål för gånghjulet enkelt löstagbart med en skruv.
- En skönhet! Gånghaken.
- Ovanligt att alla tappar är slitna.
- Mellanhjulet också slitet och smutsigt. Detta verk hade behövt en urmakare för längesedan!
- Gammal intorkad olja blandat med stål från den slitna tappen blir som slipmedel för tapp och lagerhål.
- Uppdraget innan rengöring. Rejält utformad styrning för uppdragsaxelns styrtapp.
- Gånghjulet innan rengöring.
- Ser du randen på tappen? Skall poleras bort.
- Vackert utformat gånghjul. Tapparna polerade.
- Rejält slitet centrumhjul. När det är så här mycket slitet brukar jag svarva rent och sedan polera i rullbänken. Vackra instick.
- Centrumhjulet rensvarvat, polerat och klart. Nu återstår omfodring av centrumhålet. Sådant här får man räkna med när man jobbar med gamla klockor. Alla fel och slitage åtgärdade. Eller inte…
- Balans och spiral.
- Balansen rostig och anlöpt. Axeln fastlödd- Vet inte vad som hänt här!? Men det verkar som allt ändå fungerar trots detta.
- Försökt att rengöra balansen.
- Rester av anlöpning syns precis under tappen. Där niten av balansaxeln skall vara syns lödtenn.
- Balanstappen behöver en polering. Rester av blånering syns.
- Patenruckningens spiralfomade spår där ruckarmen vilar.
- Tavelsidan.
- Motstenar på rad.
- Regeln med skruv som håller uppdragsaxeln på plats.
- Det sista jag gör innan rengöringen – kronhjulet tas bort. Först då upptäckte jag detta allvarliga fel. Mer om det i del 2.
- Det sista jag gör innan rengöringen – kronhjulet tas bort. Först då upptäckte jag detta allvarliga fel. Mer om det i del 2.
Pingback: J E Kampe patent 1001278 | Anders Andersson – Urmakeri