Claes hade lämnat in en gammal fin Rolex GMT för reparation. Klockan gick men det gick inte att ställa visarna, det var helt stumt. Serienumret N693774 avslöjade att klockan tillverkats någon gång mellan 1961-62.
Jag plockade ur verket ur boetten och tog bort tavla och visare för att kontrollera vad som orsakade att klockan inte gick att ställa. Kunde snart konstatera att en av visarväxelhjulets tänder var avbruten, visarväxelhjulstappen också avbruten samt styrtappen på uppdragsaxeln också den av. Det som gjort att alla dessa delar gått sönder var att visarfriktionen var alldeles för trög.
Hur löser man detta?
Frågade runt hos kollegor om någon hade ett nytt visarväxelhjul – inget resultat. Fortsatte att söka på nätet, det gick inte heller. Återstår att reparera hjulet och fälla in en tand, eller att tillverka ett helt nytt.
Förklarade detta för kunden som var beredd att satsa på att få klockan i gångbart skick igen.
Efter att ha granskat hjulet insåg jag att det var så slitet och skadat att det måste bytas ut. För skojs skull tittade jag i en av mina skrotlådor med en massa blandade delar – döm om min förvåning när jag hittade flera kandidater som skulle kunna passa!
Sorterade ut några som jag mätte upp och jämförde med det gamla hjulet, hittade ett hjul som var ca 0,2 mm för stort. Det skulle gå att med hjälp av välsmaskinen justera storleken. Välsarna är en slags fil som filar formen på tandtoppen, med rätt välsfräs kan man därför fila ner hjulets diameter något. När hjulet fått rätt storlek var det dags att svarva en ny visarväxelhjulstapp, anpassad till det ”nya” hjulet. Det var spännande att sätta ihop alla delarna för att se om hjulet fungerade. Det gick fint!
Visarväxelhjulet växlar ner centrumhjulets rörelse – ett var per timma – till timhjulets ett varv per tolv timmar, utväxlingen är således 1:12.
Därefter fortsatte jag att ta isär mer av verket. Jag upptäckte att många delar hade stora slitage som jag efterhand justerade. Det var nog längesedan någon urmakare hade tittat närmare på detta urverk…
Längst ner två korta videosnuttar hur välsningen går till.
Klicka på småbilderna för att se större!
Del två av denna renovering kommer inom kort.
- En första titt på tavelsidan avslöjade ett skadat visarväxelhjul.
- En tand i visarväxelhjulet var helt av, alla tänderna var mycket slitna. Dolt under hjulet – den avbrutna tappen.
- Visarväxelhjulstappen avbruten – axeln till visarväxelhjulet.
- Den avbrutna tappen sitter kvar i hjulet. Man ser hur alla tänder har skadade toppar med grader och deformerad form.
- ”Bra-ha-lådan”
- Visarväxelhjul på parad.
- Det ”nya” hjulet underst för jämförelse av storlek och tandantal.
- Mäter upp hjulen för att jämföra måtten. Originalhjulet mätte 4,79 mm, det ”nya” hjulet mätte 5,15 mm.
- Välsmaskinen, en gammal trotjänare.
- Välsar och stöd på rad.
- Börjar att grovleta efter en passande väls.
- Försöker hitta en väls som passar mot tandtoppens form, den ska även vara något smalare än tandluckan så att den inte filar för mycket på tändernas sidor.
- Välsens början samt styrplåten som matar fram hjultanden ett steg per varv. Längst ner till vänster syns skruven där man ställer in styrplåten.
- Välsfräsen från sidan.
- Perfekt spårning.
- Mothållet som stabiliserar hjulet.
- Letar reda på ett passande stöd.
- Hjulet uppsatt i välsmaskinen.
- Välsfräsen centreras.
- Välsen centreras.
- Kontroll så att hjulet är centrerat.
- Allt inställt, klart för välsning.
- Välsen skär fint.
- Hjulets diameter mäts.
- Styrtappen på uppdragsaxeln avbruten. Visarväxelhjulstappen av.
- Tavelsidan,
- Skruven för fjädern till datumväxlingen saknades.
- Datumväxlararmen sliten – två våningar.
- Datumväxlararmen sliten.
- Ytorna först slipade till rätt form, sedan polerade.
- Kammen på datumväxlarhjulet var mycket sliten.
- La en foliebricka mellan datumkammen och hjulet för att skydda hjulet från märken när jag polerar.
- Polering av datumkammen.
- Kammen polerad.
- Verksidan,
- Verksidan.
- Undersidan av automatbryggan.
- Driven sliten. Tyvärr inte mycket att göra åt.
- Spiralen ocentrerad, riktning behövs.
- Jämför avstånden på höger och vänster sida. Skall vara lika stora runt om.
- Balans och spiral före riktning.
- Man ser hur den yttersta delen av spiralen inte följer den övriga spiralen,
- Mäter upp ruckstiftsradien och spiralradien och dividerar – det gav 0,90. Alltså skall kurvan se ut så här. Använder denna som mall när jag riktar.
- Använder speciella kurvtänger för justera kurvans form.
- Nu är kurvan riktad.
- Kurvans plan behöver också riktas.
- Kurvan planriktad.
- Spiralen riktad, avstånden mellan spiralvarven lika runtom.
- Spiralen riktad, avstånden mellan spiralvarven lika runtom.
- Kurvan plan.