Lars hade bett mig se över ett Movadofickur. Vid en första snabbtitt verkade det ganska bra, förutom kronan som var sliten.
Efter lite närmare inspektion på verkstaden upptäckte jag att en lagersten var sprucken och spiralen såg konstig ut. Inga större problem så det var bara att sätta igång.
Letade först reda på en ny passande krona. Därefter tittade jag närmare på spiral och balans. Spiralen hade varvfel, breguetkurvan var inte plan samt formen var fel. Riktade först varvfelen – dvs avstånden mellan spiralvarven som inte var lika. Sedan gjorde jag kurvan plan, sist riktades kurvformen. Även ruckstiften justerades och riktades. Balanstapparna var lite slitna, de fick poleras i rullbänken.
Gaffeln på gånghaken hade märken av slitage, den fick poleras. Först fick jag dock ordna till min polerfil som är välanvänd och hade blivit sliten.
Sedan var det löpverkets tur, alla hjulen kontrollerades och tapparna inspekterades – centrumhjulet var rejält slitet. Det gick fint att polera bort alla märken men nu glappade hjulet lite väl mycket i hålet. Beslöt mig därför att sätta in en sten istället för det slitna mässingshålet.
En av stenarna i löpverket var sprucken. Tryckte sönder den med ett verktyg – öppnade fattningen – med det speciella verktyget – och satte in en ny sten av syntetisk rubin. Innan det fanns syntetiska lagerstenar använde man äkta rubin. Dessa stenar var mycket sköra och gick inte att pressa in, utan de sattes fast i en fattning. Med hjälp av svarv eller ett speciellt skärande verktyg gjordes fattningen. Man vek sedan över en kant – med hjälp av ett speciellt verktyg – över stenen. Jag brukar – om det finns möjlighet – att fatta in även den moderna stenen. Det ser snyggare ut och man förstör inte fattningen. Då mäter jag först öppningen och ser om det går att använda en standardiserad sten. Sedan pressar jag ner stenen med steninpressaren om det behövs annars viker jag bara över kanten med mitt verktyg.
En sten till balansen var lös, så den fattade jag om när jag ändå var i farten. Kronhjulet skars rent från grader så att det inte skulle skära in i verkbotten.
Allt klart för rengöring!
Verket sattes ihop och oljades – men verket gick väldigt dåligt…
Vad var fel?
Balansen svängde fint men helt plötsligt stannade den, jag kunde se att balansen stannade mot hakens horn. Felet låg någonstans i gångpartiet. Hur kontrollerar man gången?
Först tar jag bort balansen. Sedan kontrollerar jag gången. Tittar på hur gånghjulstanden faller mot vilytan på hakstenen – vila 1 – den skall vara ungefär en grad. Detta skall vara lika på båda stenarna. Sedan skall haken ha en liten fri väg innan den vilar mot anslagsstiftet – vila 2. Detta skall också vara lika på bägge sidor. Om det ser riktigt ut är gången OK.
Sedan sätts balansen tillbaka och hornluften kontrolleras. Man vrider då balansen så att liverstenen står mitt för hornet – då skall haken gå att röra litegrann. Också detta skall kontrolleras och vara lika på bägge sidor.
Sist kontrollerar jag knivluften. Då vrider jag balansen så att luften mellan den lilla rullen- säkerhetsrullen – på liverrullen och hakens säkerhetskniv kan kontrolleras. Den skall vara liten och samma på båda sidor. Här var felet! Alldeles för stor luft! Då är kniven för kort.
I detta fall bestod kniven av ett inpressat mässingsstift i haken. (Som det brukar.) Jag kunde med hjälp av en stans trycka kniven utåt mot hakgaffeln så att jag fick korrekt knivluft. Ibland går det att platta/sträcka kniven något, ibland får den bytas, ibland får hela haken bytas. Ett ovanligt fel som man undrar hur det uppstått? Hur har klockan gått innan? Detta justeras på fabriken, normalt behöver man som urmakare inte justera detta.
Nu gick klockan! Men hur? Bra men fel!
Plus 256 sekunder – över 4 minuter per dygn – lite väl mycket!
Fick ta fram mina reglagebrickor och tynga ner balansen något.
Några brickor senare gick klockan som den skulle – håller tiden fortfarande!
Som alltid när man lagar gamla klockor – överraskningar väntar!
- Verket innan renovering
- Verket innan renovering – med ny krona.
- Ruckstiften sneda och för brett isär.
- Ruckstiften riktade
- Man ser att ytterfästet – stolpen står upp ovanför kloven. Yttersta varvet på vänstersidan brett i förhållande till övriga varv. Varven till höger mer isär än de till vänster. Rikting behövs!
- Spiralen ocentrerad – jämför avsånden på höger resp vänster sida.
- Kurvan är inte plan. Tappen sliten.
- Balanstapparna poleras i rullbänken.
- Kurvan plan och tappen polerad.
- Yttersta varvet skall riktas.
- Yttersta varvet skall riktas.
- Varvfelet riktat – kurvformen skall justeras.
- Varvfelet riktat – kurvformen skall justeras.
- Det blanka märket är slitage som skall poleras.
- Haken i kläm – polerfil framför.
- Ränder på filen tyder på flitig användning. Nu är det dags för verktygsvård!
- Filen skärps med en diamantfil.
- Skarp och fin igen!
- Rejält sliten centrumtapp.
- Borta!
- Polerad och fin igen.
- Alldeles för stort glapp, något måste göras!
- Letar upp en passande sten.
- Det gick fint att riva upp hålet i steninpressaren. Var noga med att ”dra” hålet rätt så att inte hjulet lutar – visarna tar i glaset.
- Kontrollerar att hjulet står rakt. Kontrollerar med minutvisaren.
- Om det blir fel och snett får man sätta upp i svarven och svarva upp hålet med hjälp av planskivan.
- En sprucken sten.
- Mäter med en skruvmejsel upp hålet.
- Hittar en passande sten.
- Verktyg för att öppna fattningar.
- Verktyg för att öppna fattningar.
- Vrider verktyget tills fattningen är öppen.
- Fattningen öppen.
- Ser till att inga grader eller smuts finns i hålet.
- Stenen passar i fattningen.
- Stenen passar i fattningen.
- Pressar in stenen.
- Verktyg för att sluta fattnigen.
- Sluter fattningen. Onödigt för stenen sitter ändå.
- Dubbel säkerhet – inpressad + infattad sten.
- Den lösa stenen i balanskloven.
- Grader på kronhjulet skar upp märken i verkbottnen.
- Skär bort grader på kronhjulet.
- Kontroll av gång +++++
- Kontroll av gång
- Diverse verktyg för att tynga ner balansen.
- Fickuret klart
- Fickuret klart
- Fickuret klart
- Fickuret klart
Härligt fickur du fick laga, jag vet att du inte vill ta några jobb men jag vet ej var jag ska vända mig, har en Movado kronograf med caliber 95m från 50 talet, urtavla och boett är i jättefint skick men tyvärr så fungerar inte det mekaniska som det ska.
Så undrar om du vet vem/var man ska vända sig till.
Tackar på förhand/ Jonas
Hej.
Hör av dig till mig på: anders.andersson13@Hotmail.com.
Hälsningar
Anders