För längesedan hade Stjärnurmakarna en slogan:
”Det är skillnad på klocksäljare och urmakare”
Så sant, så sant.
För att uttrycka det milt – det säljs en hel del klockor där kvalitén inte är den bästa – både av klocksäljare och urmakare.
Vi som jobbar som urmakare får brottas med problem såsom, hitta alla index och prickar som har ramlat bort, blåsa bort/upp glaset för att visarna är lösa eller index lossat (vem kom på den geniala konstruktionen…), vattentäta klockor som knappast är täta ens när de är nya, sedan gäller det att försöka hitta vem som har reservdelar till klockan jag har min hand, en uppsjö av märken med lång- eller kortvariga leverantörer.
Ibland ser man samma märke/fabrikat på klockan där alla index lossat, på dyra kläder och man undrar om sömmarna är lika välgjorda som indexlimningen…
Ja, ja nu över till dagens blogg. En vanlig situation på verkstaden.
En ”fin” klocka, ganska ny, kommer in med avbruten ställaxel – kunden fick kronan i handen när klockan skulle ställas.
Jag kollar om kronan ser ok ut, tar en skårfil och filar upp ett spår i ställaxeln, värmer, skruvar ur den avbrutna biten ur kronan, sätter en ny ställaxel – klart på fem minuter!
Slipper beställa, leta upp leverantören, leta efter klockan när/om delen kommer, man undviker en massa dyr/tidsödande hantering.
Några bilder:
- Fäster kronan i skruvstycket.
- Tar en skårfil och skär ett spår. Börjar med att luta filen och skär ett spår i ena kanten.
- Riktar in filen så att spåret kommer i mitten.
- Suddigt men bra spår.
- Testar så att skruvmejseln ”biter” i skåran. Justerar med skårfilen samt slipar klingan på skruvmejseln.
- Eftersom de flesta ställaxlar i moderna ur är limmade med loctite hjälper det med värme för att få limmet mjukt.
- Nu gäller det! Kollar så att inte skruvmejseln släpper. Om det inte släpper kan det ibland hjälpa att skruva åt/ner, vrida lite fram och tillbaka.
- Inga problem! Den avbrutna axeldelen släpper fint.
- Bara att skruva ut den avbrutna delen.
- Så här gör jag när jag kortar ställaxeln. Drar åt ställaxeln i kronan, sätter in allt i verket, mäter avståndet mellan krona och boett = biten som skall kapas.
- Lägger ställaxeln på skjutmåttet och klipper av axeln.
- Planfilar ställaxeln och drar fast kronan.
- Fem minuter senare. Kronan på plats.
Snyggt jobb Anders! 🙂